آبشار آب پری (رویان)

اخرین ویرایش 1400/10/04 14:14

آبشار آب پری (رویان)

آبشار آب پری را بشناسیم!

   ● معرفی آبشار آب پری

   ● آبشار آب پری کجاست؟

   ● دسترسی به آبشار آب پری

   ● بازدید از آبشار آب پری

   ● امکانات آبشار آب پری

   ● بهترین زمان سفر به آبشار آب پری

 

معرفی آبشار آب پری

منطقه آب پری که از جاهای دیدنی نور محسوب می‌شود، آبشاری به همین نام را در دل خود جای داده است. در آب پری درختان با فاصله کمی از یکدیگر روییده‌‌اند و بیشتر مناطق بکر و دست نخورده مانده‌‌اند. این ناحیه همسایه «کجور» و «یوش» است.

آبشار آب پری

آبشار آب پری در کناره جاده قرار گرفته است. این آبشار، شباهت چندانی به آبشار ندارد؛ زیرا قسمتی از سنگ‌های کوه در اثر رانش زمین در شیب تند کوه جمع شده‌اند و آب کمی از لابه‌لای این سنگ‌ها در جریان است. گردشگران پرشماری در روزهای تعطیل به این محل می‌آیند. اختلاف درجه حرارت این ناحیه با هوای شهر رویان تقریبا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. درختان جنگلی در مناطق کم ارتفاع‌تر و درختان کاج در نقاط بلندتر دیده می‌شوند.

 

آبشار آب پری کجاست؟

آبشار آب پری در استان مازندران واقع شده است و در فاصله پنج کیلومتری نور، در نزدیکی رویان قرار دارد. 

موقعیت جغرافیایی آبشار آب پری

 

دسترسی به آبشار آب پری

اگر از چالوس، تقریبا ۵۰ کیلومتر به‌سمت شرق برویم، پس از گذر از نوشهر و پارک جنگلی سی‌سنگان به شهری به نام «رویان» می‌رسیم که نام قدیمی‌اش «علمده» بوده است. پس از رسیدن به شهر، خود را به بازار اصلی رویان برسانید و در خیابان مقابل آن، یعنی خیابان شهدا بپیچید. بعد از اولین چهارراه، مسیر مستقیم را ادامه دهید تا وارد جاده رویان-بلده شوید. در مسیر پرپیچ گلندرود، ۱۳ کیلومتر پیش برانید تا آبشار را در سمت چپ جاده ببینید. در این مسیر از روستاهای حسین آباد، علم ده، تاشکوه و شهرک سرودشت خواهید گذشت تا به جنگل‌های رویان برسید. از ابتدای جنگل تا آبشار آب پری، حدود پنج دقیقه فاصله است. 

مسیر آبشار آب پری

 

بازدید از آبشار آب پری

جاده‌ آب‌پری هم‌عرض جاده‌ چالوس است؛ اما اطرافش، آن‌قدر فضای صاف و باز برای اطراق وجود دارد که هر گردشگری به‌‌راحتی می‌تواند گوشه‌ دنجی برای خودش پیدا کند. این آبشار در حقیقت بهانه‌ای است برای لذت از هوای کوهستان و مناظر زیبای منطقه.

آبشار آب پری در دل جنگلپوشش گیاهی اطراف آبشار آب پریجنگل‌ اطراف آبشار آب پریطبیعت اطراف آبشار آب پری
 هرچه جاده را بالاتر می‌رویم، مناظر زیباتر، هوا خنک‌تر، تعداد ماشین‌ها کمتر و شمار منظره‌های بکر بیشتر می‌شود. اینجا سکوت مطلق حکم‌فرما است. شاید اگر چند دقیقه با دقت گوش دهیم، بتوانیم صدای واقعی جنگل را بشنویم؛ چهچهه‌ پرندگان، صدای دارکوب و گله‌ای که در دشت‌های دورتر مشغول چرا است. 

 

امکانات آبشار آب پری

در مقابل آبشار تعدادی دکه فروش مواد غذایی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها انواع خوراکی‌ها از جمله آش، نان محلی، چای و... را تهیه کنید. آلاچیق‌هایی برای پیک‌نیک نیز در نزدیکی آبشار در نظر گرفته‌اند و سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و وسایل بازی از دیگر امکانات این منطقه هستند. 

فروش خوراکی در نزدیکی آبشار آب پری

 

بهترین زمان سفر به آبشار آب پری

از آنجا که این منطقه هوایی نسبتا خنک‌ دارد، بهترین زمان سفر به آن فصول بهار و تابستان هستند؛ زمانی که با وجود گرما و شرجی هوا، آبشار آب پری هوایی مطبوع دارد. البته پاییز نیز با نمایش دوست‌داشتنی‌اش از رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز، می‌تواند زمان مناسبی برای کسانی باشد که به طبیعت پاییزی علاقه‌مند هستند یا قصد عکاسی دارند. بازدید زمستانی به‌دلیل مشکلاتی که می‌تواند برای دسترسی وجود داشته باشد، توصیه نمی‌شود؛ اما بهرحال جامه سپید برف بسیاری را وامی‌دارد تا با رعایت اصول ایمنی، راهی این منطقه شوند.

جریان آب در آبشار آب پری

 

پرسش‌های متداول

 

آبشار آب پری کجاست؟

آبشار آب پری در استان مازندران واقع شده است و در فاصله پنج کیلومتری نور، در نزدیکی رویان قرار دارد.

 

چگونه می‌توانیم به آبشار آب پری برویم؟

اگر از چالوس، تقریبا ۵۰ کیلومتر به‌سمت شرق برویم، پس از گذر از نوشهر و پارک جنگلی سی‌سنگان به رویان می‌رسیم. پس از رسیدن به شهر، خود را به بازار اصلی رویان برسانید و در خیابان مقابل آن، یعنی خیابان شهدا بپیچید. بعد از اولین چهارراه، مسیر مستقیم را ادامه دهید تا وارد جاده رویان-بلده شوید. در مسیر پرپیچ گلندرود، ۱۳ کیلومتر پیش برانید تا آبشار را در سمت چپ جاده ببینید. 

 

آبشار آب پری چه امکاناتی دارد؟

در مقابل آبشار تعدادی دکه فروش مواد غذایی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها انواع خوراکی‌ها از جمله آش، نان محلی، چای و... را تهیه کنید. آلاچیق‌هایی برای پیک‌نیک نیز در نزدیکی آبشار در نظر گرفته‌اند و سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و وسایل بازی از دیگر امکانات این منطقه هستند.

 

بهترین زمان سفر به آبشار آب پری چه فصلی است؟

از آنجا که این منطقه هوایی نسبتا خنک‌ دارد، بهترین زمان سفر به آن فصول بهار و تابستان هستند؛ زمانی که با وجود گرما و شرجی هوا، آبشار آب پری هوایی مطبوع دارد. 


 

 

برچسب ها: