دریاچه سد آبیدر (سیسنگان)

اخرین ویرایش 1400/10/05 18:45

دریاچه سد آبیدر (سیسنگان)

هرآنچه می‌خواهید درباره دریاچه آبیدر بدانید:

   ● دریاچه آبیدر کجاست؟

   ● آشنایی با سد خاکی آبیدر

   ● دریاچه‌ آبیدر یا آویدر

   ● تفریح در دریاچه آبیدر

   ● چه زمانی به دیدن دریاچه آبیدر برویم؟

   ● در سفر به دریاچه آبیدر شب کجا بمانیم؟

   ● چطور به دریاچه آبیدر برویم؟

 

دریاچه آبیدر کجاست؟

سد آویدر

سد خاکی و دریاچه‌ آویدر در شمال ایران قرار دارد و از جاهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید. این دریاچه در ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و نزدیک به پارک جنگلی معروف سیسنگان واقع است. این سد و دریاچه‌ آن، حدود پنج کیلومتر با دریا فاصله دارند و در دل منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز جای گرفته‌اند. (مشاهده روی نقشه)

 

آشنایی با سد خاکی آبیدر

دریاچه و سد آویدر نوشهر

سد آویدر که به آبیدر و سد صلاح الدین کلا نیز شناخته می‌شود، به‌منظور تأمین آب موردنیاز کشاورزی زمین‌های منطقه ساخته شده است. این سد که در سال ۱۳۷۲ به بهره‌برداری رسید، به شرکت آب منطقه‌ای تعلق دارد. رودخانه‌ کجور آب سد را تأمین می‌کند.

 

مشخصات سد:

   ● نوع سد: خاکی با هسته رسی‌

   ● طول تاج: ۳۵۰ متر‌

   ● ارتفاع: ۱۶ متر از پی

   ● حجم مخزن: دو میلیون متر مکعب

   ● آب قابل تنظیم: چهار میلیون متر مکعب

   ● سطح زیر کشت: ۶۰۰ هکتار

 

دریاچه‌ آبیدر یا آویدر

دریاچه و سد آویدر

دریاچه‌ آبیدر به‌واسطه‌ ساخت سد خاکی صلاح‌ الدین کلا ایجاد شده است. این دریاچه از سطح دریا ۱۲۵ متر ارتفاع دارد و مساحت آن به حدود ۳۸ هکتار می‌رسد. در وسط دریاچه، جزیره‌ کوچکی به چشم می‌خورد که در واقع تپه‌ای کوچک بوده و در اثر ساخت سد به این شکل درآمده است.

دریاچه‌ آبیدر، مکان مناسبی برای رشد و نمو موجودات آبزی است و برخی از گونه‌‌های ماهی و قورباغه در آن زندگی می‌کنند. گونه‌‌های گیاهی منطقه همانند سایر پوشش گیاهی موجود در جنگل‌های مناطق شمالی ایران هستند.

 

تفریح در دریاچه آبیدر

دریاچه صلاح الدین کلا

دریاچه‌ آبیدر، محل مناسبی برای یک گردش شاد خانوادگی و دوستانه و داشتن خاطره‌ یک پیک‌نیک فراموش‌نشدنی است. پیرامون دریاچه، آلاچیق‌ها و اتاقک‌هایی برای استراحت مسافران وجود دارد و حتی می‌توانید با برپا کردن چادر و زدن کمپ، از تفریح‌تان لذت ببرید.

توجه داشته باشید، شنا کردن و استفاده از قایق‌های بادی در این دریاچه ممنوع است و توصیه می‌کنیم مراقب فرزندان و کودکان خود باشید.

آویدر نوشهر

در ادامه به تعدادی از تفریح‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانید در دریاچه آبیدر انجام دهید:

  • ماهیگیری: ماهیگیری، یکی از بهترین تفریح‌ها در کنار دریاچه‌ها است. در دریاچه‌ آویدر ماهی‌ کپور زندگی می‌کند، پس فراموش نکنید قلاب ماهیگیری‌ با خود ببرید.
  • اسب‌سواری: اسب‌سوای از مفرح‌ترین تفریح‌های دریاچه‌ آویدر به حساب می‌آید؛ در نتیجه، هیجان سواری در کنار دریاچه را از دست ندهید.
  • دوچرخه‌سواری: اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوچرخه‌سواری در اولویت‌های تفریح‌تان به شمار می‌رود، پیشنهاد می‌کنیم حتما دوچرخه‌تان را با خود به آویدر ببرید و لذت دوچرخه‌سواری در این محل را تجربه کنید.
  • قایق‌سواری: قایق‌های پدالی و موتوری یا تندرو را می‌توانید در این محل امتحان کنید.
  • ورزش‌های آبی: دریاچه‌ آویدر، جای مناسبی برای برگزاری مسابقه‌های ورزش‌های آبی‌نظیر کیبل اسکی است.
  • شهربازی: برای کودکان و نوجوانان وسایل بازی و سرگرمی دارد.
  • عکاسی: چشم‌انداز تماشایی دریاچه، سوژه‌های بی‌نظیری برای عکاسی و ثبت زیبایی‌های آویدر را فراهم می‌کند.
  • پیاده‌روی و تماشای مناظر: مناظر و محیط چشم‌نواز دریاچه، بهترین مکان برای پیاده‌روی و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت است.
  • روستاگردی: در نزدیکی دریاچه، روستاهای تاج الدین کلا، ملا کلا و صلاح الدین کلا قرار دارند و روستاگردی می‌تواند از دیگر تفریح‌های شما در این منطقه باشد.
  • امکانات رفاهی: آلاچیق، رستوران، کافی‌شاپ، سفره‌خانه‌ سنتی، عکاسی سنتی، سوپر مارکت، امکانات بهداشتی و... از دیگر امکانات این منطقه به حساب می‌آید.

دریاچه آویدر نوشهردریاچه آویدر نوشهردریاچه آویدر نوشهردریاچه آویدر نوشهردریاچه آویدر نوشهردریاچه آویدر نوشهردریاچه آویدر نوشهردریاچه آویدر نوشهر

 

چه زمانی به دیدن دریاچه آبیدر برویم؟

سد صلاح الدین کلا

آب‌وهوای خنک منطقه دریاچه باعث شده است که یکی از ییلاق‌های تابستانی نوشهر باشد و در فصل بهار و تابستان، مسافران و گردشگران زیادی به این مکان سفر کنند. آبیدر در پاییز نیز زیبایی خاص خود را دارد و اگر این فصل را برای دیدن دریاچه انتخاب کنید، پشیمان نخواهید شد و از طبیعت رنگارنگ آن لذت خواهید برد.

 

در سفر به دریاچه آبیدر شب کجا بمانیم؟

دریاچه آویدر

اطراف دریاچه، محیط مناسبی برای چادر زدن و اقامت در شب است. همچنین به‌دلیل نزدیکی این دریاچه به مرکز شهر می‌توانید شب را در مکان‌های اقامتی موردنظرتان سپری کنید.

 

چطور به دریاچه آبیدر برویم؟

دریاچه و سد صلاح الدین کلا

برای رسیدن به دریاچه‌ آبیدر،‌ از نوشهر به‌سمت نور حرکت کنید؛ زمانی که حدود ۱۰ کیلومتر از پارک جنگلی سیسنگان فاصله گرفتید، به روستایی به نام صلاح الدین کلا نزدیک می‌شوید، در همان مسیر تابلویی را خواهید دید که روی آن عنوان سد خاکی نوشته شده است.  آن را در پیش بگیرید، پس از عبور از روستاهای صلاح الدین کلای سفید، اولیا و ملاکلا، دریاچه و سد آویدر در پیش چشمان شما خواهد بود.

دریاچه آبیدر نوشهردریاچه آبیدر نوشهردریاچه آبیدر نوشهردریاچه آبیدر نوشهردریاچه آبیدر نوشهردریاچه آبیدر نوشهردریاچه آبیدر نوشهردریاچه آبیدر نوشهر

 

پرسش‌های متداول

دریاچه آبیدر کجاست؟

دریاچه آبیدر در ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و نزدیک به پارک جنگلی معروف سیسنگان واقع است.


در دریاچه آبیدر چه تفریحاتی وجود دارد؟

برخی از تفریحات دریاچه آبیدر شامل ماهیگیری، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، پیاده‌روی و ورزش‌های آبی می‌‌شود.

 

دریاچه آبیدر دارای چه امکاناتی است؟

آلاچیق، رستوران، کافی‌شاپ، سفره‌خانه‌ سنتی، عکاسی سنتی، سوپر مارکت، امکانات بهداشتی و... از دیگر امکانات دریاچه آبیدر هستند.

 

چطور به دریاچه آبیدر برویم؟

برای رسیدن به دریاچه‌ آبیدر،‌ از نوشهر به‌سمت نور حرکت کنید؛ زمانی که حدود ۱۰ کیلومتر از پارک جنگلی سیسنگان فاصله گرفتید، به روستایی به نام صلاح الدین کلا نزدیک می‌شوید، در همان مسیر تابلویی را خواهید دید که روی آن عنوان سد خاکی نوشته شده است. آن را در پیش بگیرید، پس از عبور از روستاهای صلاح الدین کلای سفید، اولیا و ملاکلا، دریاچه و سد آویدر در پیش چشمان شما خواهد بود.

برچسب ها: